Masih Jelas Karya Luqmanz

MASIH JELAS
Karya Luqmanz

Masih terang jawapan dari gadis. Faiz terduduk. Bukannya ia mahu membangkang keputusan gadis itu. Tapi ia tak sangka cintanya ditolak mentah-mentah. Sedangkan ia ikhlas. 

"Aku tidak mahu bercinta dengan orang murahan menyerupai kamu." Masih terang jawapan. Menyakitkan, Sangat menyakitkan. Sedar dirinya yang anak kepada nelayan. Tetapi tidak patut ia dihina sedemikian rupa. 

Gadis idaman yang menjadi inspirasinya selama ini ternyata memiliki sikap yang sangat bergairah dan bermulut yang tiada insurans. Gadis itu bukan sebarangan. Anak orang kaya dan pelajar terpintar di sekolah. Dia selalu mengintip gadis itu mencar ilmu di kelas tuisyen. Dia mengagumi gadis itu atas semangat belajarnya. Dia jadikan gadis itu inspirasi. 

Sangkaannya, dialah bulan yang dipagari bintang. Tapi, kini... ia umpama merak yang sombong. Hatinya terhempas bagai gelas beling yang pecah berderai. 

"Tapi awak... bolehkah beri saya peluang?" Faiz masih mengharap. 

Gadis itu meludah ke lantai. Mungkin jawapan berbunyi, 'Jangan mimpi.' Lantas gadis pergi dengan kesombongan meninggalkan Faiz kesepian. 

Masih Jelas  Karya Luqmanz


Sungguh ini yakni penolakan yang tragis dan dramatis. Dia terhina dek kerana penolakan yang begitu menghina. Ya Tuhan!

Faiz membawa dirinya dengan maruahnya menyerupai diinjak-injak. Dia bangkit di padang sekolah. Dia memandang langit kehitaman gelap hendak hujan. Guruh berdentum seolah turut bersimpati dengan nasibnya. 'KASIHAN KAMU INI,' seolah itulah kata langit. Hujan mulai turun membasahi Faiz. Sedikit kemudian renyai dan kemudian lebat. Faiz menjerit sekuat hati dan perlahan ia duduk berlutut dengan tangisan yang bergema. "Kenapa seorang yang kujadikan wangsit memperlakukan saya begini??" 

Tiada jawapan. Hujan menemani Faiz di kala itu. Tiba-tiba Faiz merasai keteduhan dari hujan. Rupanya ada payung yang menaungi. 

"Bangunlah sahabat. Hidup ini masih panjang untuk kau jalani," kata Jailani yang memegang payung. Dia yakni teman yang selalu di sisinya, susah dan senang. 

"Allah kan ada," kata Jailani tenang. 

Faiz berasa damai mendengar nama Yang Maha Perkasa itu. 'Allah kan ada.' Sungguh itulah jawapan yang ditunggunya selama ini. Dia mulai tersedar dari tidurnya yang panjang. 

Tamat.

Profil penulis:
Assalamualaikum. Luqmanz Man yakni nama pena saya. Selamat berkenalan. :)

Previous
Next Post »